1.0 Pengenalan
Karya kesusasteraan yang diangkat menjadi karya agung adalah berdasarkan ciri-ciri yang ada pada karya berkenaan. Ciri-ciri pada karya agung ini pula seharusnya diteliti mengikut tradisi, budaya dan tamadun karya tersebut dihasilkan. Menurut Seri Lanang Jaya Hj. Rohani et al (2016:4), penelitian ciri-ciri karya agung Melayu dibuat berdasarkan aspek-aspek seperti aspek pemikiran, estetika dan kepengarangan, aspek nilai budaya dan pandangan hidup serta aspek nilai ilmu yang terdapat dalam Karya Agung Melayu.
Hakikatnya, novel Laskar Pelangi menceritakan tentang dunia pendidikan dengan memaparkan tokoh-tokoh yang sederhana, jujur, tulus, gigih, penuh dedikasi, sabar, tawakal, takwa yang dituturkan secara indah dan cerdas. Pada dasarnya, Andrea Hirata menunjukkan bahawa kemiskinan tidak berkolerasi langsung dengan kebodohan atau kebijaksanaan sseorang. Kemiskinan harus ditangani dengan kaedah pendidikan yang tepat dan sebenar. Andrea Hirata membawa pembaca supaya sentaiasa bersemangat walaupun selalu ditimpa ujian kemiskinan.
1.1 Latar Belakang Penulis
Andrea Hirata atau nama sebenar belia Andrea Hirata Seman Said Harun di lahirkan pada 24 Oktober di Pulau Belitong, Indonesia. Karya pertama beliau ialah Laskar Pelangi yang menjadi novel best seller pada tahun 2006 sehingga 2007. Meskipun beliau merupakan seorang pelajar major ekonomi, namun beliau sangat meminati bidang sains dan sastera. Andrea Hirata pernah mengambil pendidikan bidang ekonomi di Universitas Indonesia dan mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang sarjana iaitu Master of Science di Universite de Paris, Sorbonne, Perancis dan Sheffield Hallam University., United Kingdom.
Novel Laskar Pelangi yang beliau hasilakn adalah berkaitan secara langsung dengan diri belai sendiri. Andrea Hirata menghasilkan novel ini untuk dipersembahkan kepada guru yang mendidiknya waktu kecil serta sahabat-sahabat beliau iatu anggota Laskar Pelangi itu sendiri. Andrea Hirata bijak mengeluarkan idea yang berkisarkan perjuangan dua orang gurunya yang memiliki dedikasi tinggi dalam dunia pendidikan. Beliau ingin menunjukkan bahawa, dunia pendidikan memberi hati kepada anak-anak bangsa, bukan sekadar memberikan panduan semata-mata tetapi mereka akan memiliki potensi unggul untuk kecemerlangan pada masa hadapan. Beliau membuatkan para pembaca mengerti akan makna pendidikan yang sebenarnya.
1.2 Sinopsis Novel Laskar Pelangi
Bab ini mengisahkan tentang pembukaan sebuah sekolah madrasah iaitu
SD Muhammadiyah yang memerlukan sepuluh orang murid baru sebagai syarat dan
jika tidak dapat memenuhi syarat tersebut, sekolah tersebut terpaksa
dibubarkan. Pada mulanya, hanya terdapat sembilan orang murid sahaja yang
mendaftar dan keadaan ini mencemaskan pengetua sekolah iaitu Pak Harfan Effendy
Noor dan gurunya iaitu Ibu Muslimah Hafsari. Walau bagaimanapun, ketika Pak
Harfan memulakan pidatonya untuk meminta maaf kerana sekolah tersebut terpaksa
dibubarkan, tiba-tiba datang murid yang ke sepuluh bernama Harun, berlari
dengan penuh semangat ke sekolah tersebut. Akhirnya SD Muhammadiyah dapat
dibuka kerana sudah genap sepuluh orang murid.
Ikal menceritakan tentang peristiwa yang berlaku pada hari pertama
sekolah. Dalam bab ini mula diceritakan tentang salah seorang muridnya yang
bernama Lintang. Lintang merupakan seorang anak nelayan yang tinggal di Tanjong
Kelumpang yang terletak jauh di pinggir laut. Setiap hari, Lintang perlu
melalui empat kawasan nipah yang juga dihuni oleh buaya untuk ke sekolah dengan
menggunakan basikal. Lintang diceritakan sebagai seorang kanak-kanak yang bijak,
genius dan mempunyai semangat yang tinggi untuk menuntut ilmu walau hidup dalam
kemiskinan. Dalam bab ini juga diceritakan tentang anak-anak murid lain iaitu
Mahar, Trapani, Borek, Kucai,Sahara, A Kiong.
Ikal menceritakan tentang gambaran keadaan SD Muhammadiyah yang
memiliki enam kelas kecil iaitu sebelah pagi untuk SD Muhammadiyah dan sebelah
petang untuk SMP Muhammadiyah. Sekolah tersebut juga kekurangan guru, tidak
mempunyai seragam sekolah, tiada kotak kecemasan dan tidak pernah dikunjungi
oleh mana-mana pegawai-pegawai atasan. Bab ini juga menceritakan tentang
ciri-ciri dan perwatakan pengetua sekolah iaitu Pak Harfan yang gemar memberi nasihat melalui cerita-cerita
para rasul dan sangat menyayangi sekolah dan anak muridnya. Seterusnya
diceritakan juga tentang Bu Mus yang memulakan acara perkenalan di sekolah itu
dan murid-murid mula berkenalan antara satu sama lain.
Pengarang juga mengisahkan tentang wanita muda iaitu Muslimah
Hafsari Hamid yang dikenali sebagai Bu Mus. Bu Mus merupakan anak kepada
pelopor SD Muhammadiyah di Belitong yang bertekad untuk bekerja sebagai guru
demi meneruskan cita-cita ayahnya walau hanya menerima gaji yang sedikit. Bu
Mus merupakan seorang guru yang bijak, berkarisma dan berpandangan jauh.
Murid-murid juga mula memprotes tentang keadaan sekolah yang agak uzur namun Bu
Mus menyedarkan mereka dan mereka mula mensyukuri apa yang telah dimiliki. Latar
belakang masyarakat Belitong yang terdiri daripada orang Melayu, Tionghua, Kek,
Hokian, Tongsan yang berbeza status sosialnya. Di Belitong juga terdapat
sekolah-sekolah PN iaitu sekolah milik Perusahaan Negara Timah yang berpengaruh
di Belitong. Dalam bab ini juga, terdapat penerangan tentang perusahaan Timah
yang dieksploitasi oleh orang luar sedangkan penduduk tempatan hidup dalam
kemiskinan.
Pulau Belitong yang menjadi latar tempat dan latar masyarakat
penceritaan karya ini. Pulau Belitong merupakan sebuah pula yang makmur yang
seperti mengasingkan diri dengan tanah Sumatera yang mengalir dengan kebudayaan
Melayu Tua. Keadaan sosiomasyarakat di pulau Belitong berbeza mengikut kasta
yang bermula daripada pegawai PN sehinggalah kepada penduduk tetap yang berada
dalam kemiskinan. Pengarang ada mengisahkan tentang kehidupan masyarakat asal
Belitong yang tinggal di luar tembok PN dan hidup dalam keadaan serba
kekurangan kerana tidak berpeluang merasa hasil bumi mereka sendiri. Pengarang
juga menceritakan tentang kemudahan yang kurang lengkap dan kehidupan
masyarakat Belitong yang menjadi kuli kepada pihak PN. Pengarang turut menceritakan tentang sekolah-sekolah
yang berada di bawah pengaruh PN yang mewah dan maju berbanding SD
Muhammadiyah. Sekolah yang didirikan oleh PN tersebut dibiayai sepenuh oleh
mereka. Segala kelengkapan kelas, pakaian seragam sekolah dan kemudahan
kesihatan mencukupi tidak seperti SD Muhammadiyah yang serba kekurangan.
Peristiwa menarik bermula apabila pengarang mengisahkan tentang
beberapa orang murid di SD Muhammadiyah iaitu Syahdan, Borek, A Kiong dan
Kucai. Syahdan merupakan seorang yang berasal daripada keluarga yang miskin dan
bekerja sebagai penampal perahu. A Kiong pula merupakan anak keturunan Tionghua
yang memiliki sebuah kebun sawi yang kecil dan berperwatakan lucu, naif, agak
hodoh namun memiliki hati yang baik. Kucai pula seorang yang pandai
berkata-kata, beraut wajah manis, dan mempunyai sikap serba tahu namun
menghadapi masalah rabun jauh kerana kekurangan gizi. Kucai menjadi ketua kelas
selama lima tahun walaupun sering menolak menjadi ketua kelas. Seterusnya ialah
Trapani yang elok rupa parasnya. Trapani ialah seorang yang kemas, pembersih,
dan rapi dalam segala perbuatan dan tingkah lakunya. Trapani juga seorang yang
bijak, pendiam dan selalu berada di tempat teratas dalam kelasnya. Manakala
satu-satunya anak murid perempuan iaitu Sahara yang memiliki sifat jujur yang
luar biasa, tidak mudah terpedaya dan berperwatakan yang sesuai mengikut
keadaan. Anak murid yang seterusnya ialah Borek yang hanya berminat untuk
membesarkan ototnya sehingga digelar Samson dan berusaha untuk mencapai
matlamatnya. Murid yang kesepuluh iaitu Harun pula merupakan seorang murid yang
santun, pendiam dan murah dengan senyuman.
Selain itu, pengarang juga telah menceritakan tentang Bodenga yang
dipercayai sebagai makhluk yang merdeka dan merupakan anak kepada seorang
pengamal ilmu buaya. Lintang yang terlambat masuk kelas kerana tidak dapat
melepasi salah satu paya besar yang dihuni seekor buaya yang tidak berganjak dalam
jangka masa yang lama. Lintang memberanikan diri melalui kawasan yang berbahaya
kerana ingin menuntut ilmu dan dia dibantu oleh Bodenga. Lintang terpaksa
melalui 80km setiap hari pergi balik ke sekolah. Lintang merupakan seorang
genius yang diwarisi daripada arwah ibunya. Kehidupan yang susah menyukarkan
Lintang untuk menuntut ilmu namun ianya bukan penghalang buat Lintang walau
terpaksa belajar dalam gelap. Lintang sangat bijak dalam subjek matematik
kerana mampu mengira menggunakan otaknya sahaja. Lintang tidak pernah merasa
bangga diri dengan kebijaksanaannya kerana merasa ilmu itu sangat luas. Lintang
merupakan murid yang paling awal ke sekolah sedangkan rumahnya yang paling jauh
dan berwajah manis walaupun memakai pakaian yang compang camping. Lintang
merupakan murid yang menyukai ilmu-ilmu baru dan sering menjawab persoalan Bu
Mus di dalam kelas. Lintang diceritakan sebagai seorang murid yang mempunyai
kecerdasan yang pelbagai iaitu dalam aspek linguistik, geomatrik, spatial dan
banyak lagi.
Dalam novel ini juga ada menceritakan tentang Mahar yang juga
merupakan salah seorang murid di SD Muhammadiyah. Mahar merupakan seorang murid
yang sangat berbakat dalam bidang muzik. Mahar sering bernyanyi sambil bermain ukelele.
Mahar memiliki bakat besar dalam bidamg seni kerana pandai menyanyi dan bermain
alat muzik. Mahar merupakan seorang yang kreatif dan suka berimaginasi kerana
sering menyatakan inspirasi yang aneh dan lucu. Pengarang turut menceritakan
tentang peristiwa mereka menyukai pelangi dan sering menunggu kehadiran pelangi
apabila musim hujan tiba. Bu Mus sering menamakan mereka semua sebagai laskar
pelangi. Pada suatu petang, selepas hujan lebat sepanjang hari, terbentang
pelangi yang sempurna bentuknya dan terang benderang dengan enam lapis warna.
Pengarang turut
menceritakan peristiwa Ikal, Sahara dan Lintang yang menyertai pertandingan
kuiz antara sekolah. Bu Mus merupakan orang yang paling bersemangat melatih dan
mempersiapkan wakil SD Muhammadiyah kerana baginya pertandingan itu merupakan
medium untuk menaikkan martabat SD Muhammadiyah. Walaupun Ikal dan rakan-rakan
yang lain merasa kerdil kerana bertanding dengan sekolah yang hebat, Bu Mus
tetap memberi semangat kepada mereka termasuklah Mahar dan Flo yang
bersungguh-sungguh bersorak dengan membawa bendera besar yang sudah lapuk dan
alat bunyi-bunyian yang lain. SD Muhammadiyah telah memenangi pertandingan
tersebut apabila Lintang berjaya menjawab soalan dengan mudah dan tangkas. Bu
Mus dan Pak Harfan begitu gembira dengan perkhabaran tersebut.
Pengarang juga
menceritakan tentang kisah kematian bapa Lintang yang menyebabkan Lintang tidak
berpeluang untuk melanjutkan pelajaran. Lintang terpaksa menanggung nafkah
keluarga dan menggalas tanggungjawab bapanya kerana dialah anak sulung lelaki
tertua dalam keluarganya. Ikal dan rakan-rakan lain berasa sedih apabila
mendapat tahu Lintang akan berhenti sekolah. Mereka terpaksa berpisah dengan
seorang sahabat genius yang banyak membantu mereka dan mengharumkan nama SD
Muhammadiyah. Setelah dua belas tahun kemudian, Ikal sudah mula bekerja di
pejabat pos. Ikal juga menjalankan kerja sampingan sebagai penulis namun hasil
kerjanya tidak di terima oleh mana-mana agensi. Ikal juga telah kembali ke
Belitong semula selepas beberapa tahun. Ikal terbayang peristiwa lama sewaktu
bersekolah di SD Muhammadiyah. Dia juga telah bertemu kembali dengan
rakan-rakannya yang lain seperti A Kiong, Sahara, Samson dan Lintang. Novel
Laksar Pelangi ditutup tirainya dengan penceritaan tentang kejatuhan PN di
Belitong setelah harga timah dunia merosot pada tahun 1987. Pengarang
menyatakan bahawa kejatuhan tersebut merupakan balasan Tuhan kepada PN yang
banyak menindas masyakat tempatan yang miskin di Belitong. Pada tahun 1991,
perguruan Muhammadiyah ditutup. Namun perintis jalan terang yang gagah berani
tersebut sempat meninggalkan semangat pendidikan Islam yang tidak pernah mati.
Belitong kemudiannya telah memiliki dua buah pesantren.
2.0 Analisis Karya
Agung Novel Laskar Pelangi
2.1 Pemikiran dalam Novel Laskar Pelangi
Menurut Sri Lanang
Jaya Hj. Rohani et al. (2016:69), pemikiran dalam karya bermaksud subjek
yang dibawakan bermula daripada idea dan pengalaman. Idea dan pengalaman
tersebut dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi dan kreativiti untuk
dijelmakan menjadi persoalan dan tema karya. Setiap pengarang mempunyai cara
yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian menjelmakannya
menjadi mesej mutiara, dan permata karya. Siti Aisah Murad (1996:11) menyatakan
bahawa setiap karya adalah catatan pengalaman yang telah direnung, difikir, dan
ditapis oleh pengarang untuk dijalin menjadi sebuah hasil penulisan, sama ada
karya kreatif ataupun deskriptif. Novel Laskar Pelangi merupakan sebuah
novel yang terhasil daripada pemikiran pengarangnya iaitu Andrea Hirata yang
menjadikan catatan pengalaman hidup beliau untuk diabadikan menjadi sebuah
karya kreatif. Dalam bahagian ini, pengkaji akan membincangkan tentang beberapa
pemikiran Andrea Hirata berdasarkan novel beliau yang berjudul Laskar
Pelangi.
2.1.1 Perjuangan Guru dalam Mendidik Anak Bangsa
Pemikiran Andrea
Hinata yang dapat dilihat dengan jelas ialah tentang perjuangan guru dalam
mendidik anak bangsa. Novel Laskar Pelangi
merupakan sebuah novel yang berlatarbelakangkan kehidupan masyarakat Belitong
iaitu sebuah pulau yang terletak di pantai timur Sumatra, Indonesia. Belitong
merupakan sebuah pulau yang kaya dengan hasil bumi namun diperintah oleh bangsa
asing. Akibatnya, penduduk tempatan tidak berpeluang merasai kekayaan hasil
bumi mereka dan hidup dalam kemiskinan sehinggakan ada antaranya yang tidak
mampu untuk menghantar anak-anak bersekolah kerana tidak mampu. Terdapat
beberapa buah sekolah yang dibiayai sepenuhnya oleh Perusahaan Negara iaitu
pihak yang menguasai perusahaan biji timah. Namun, sekolah tersebut hanya
diberikan kepada anak-anak pegawai dan pekerja yang berpangkat besar sahaja.
Orang-orang miskin di situ tidak berpeluang menghantar anak-anak mereka ke sana.
Di tengah-tengah kemiskinan
tersebut, terdapat sebuah sekolah kampung iaitu SD Muhammadiyah Gantong yang
diterajui oleh dua orang guru iaitu Pak Harfan dan Bu Mus. Kedua-dua guru ini
merupakan antara individu yang banyak berjuang untuk mendidik anak-anak
Belitong walaupun mereka juga tergolong dalam masyarakat miskin di Kepulauan
itu. Pengarang menunjukkan pemikiran tentang perjuangan guru melalui kedua-dua
watak tersebut. Bu Mus
merupakan anak kepada pelopor SD Muhammadiyah di Belitong yang bertekad untuk
bekerja sebagai guru demi meneruskan cita-cita ayahnya walau hanya menerima
gaji yang sedikit. Bu Mus merupakan seorang guru yang bijak, berkarisma dan
berpandangan jauh. Keadaan sekolah yang uzur dan ditambah pula kemudahan kurang mencukupi tidak mematahkan semangat Bu Mus
untuk meneruskan perjuangan ayahandanya. Walaupun dengan hanya 10 orang murid,
Bu Mus tetap terus memberikan ilmunya kepada Ikal, Lintang dan murid-murid lain
untuk memastikan masa depan mereka lebih cerah. Petikan di bawah merupakan
bukti kewibawaan Bu Mus.
Bu Mus adalah
seorang guru yang pandai, karismatik, dan memiliki pandangan jauh ke depan.
Beliau menyusun sendiri silabus pelajaran budi pekerti dan mengajarkan kepada
kami sejak dini pandangan-pandangan dasar moral, demokras, hukum, keadilan, dan
hak-hak asasi-jauh hari sebelum orang-orang sekarang meributkan soal
materialisme versus pembangunan spiritual dalam pendidikan.
(Laskar Pelangi,2005:30)
Pemikiran tentang perjuangan guru
juga dapat dilihat pada watak Pak Harfan yang merupakan guru besar di SD
Muhammadiyah. Beliau merupakan antara tokoh pengasas SD Muhammadiyah di
Gantong, Belitong. Pak Harfan telah melakukan banyak pengorbanan untuk terus mendirikan
sekolah tersebut walaupun terpaksa berhadapan dengan keadaan yang serba
kekurangan akibat daripada zaman kemiskinan yang membelenggu masyarakat
Belitong. Keadaan sekolah yang sudah usang, tidak sedikitpun melunturkan
semangat Pak Harfan yang ingin terus menjadi seorang pendidik.
2.1.2 Kemiskinan yang Membelenggu Masyarakat
Dalam novel ini,
pengarang juga menunjukkan pemikiran tentang kehidupan miskin di Belitong yang
membelenggu masyarakatnya. Kemiskinan yang dialami merupakan kesan daripada
penjajahan asing yang menguasai hasil bahan mentah kepulauan tersebut.
Pengarang menyatakan bahawa Belitong merupakan kepulauan yang kaya dengan hasil
bumi namun kekayaan tersebut diambil oleh Perusahaan Negara (PN). Keadaan tersebut menyebabkan kedudukan sosiomasyarakat di pulau
Belitong berbeza mengikut kasta yang bermula daripada pegawai PN sehinggalah
kepada penduduk tetap yang berada dalam kemiskinan. Pengarang ada mengisahkan
tentang kehidupan masyarakat asal Belitong yang tinggal di luar tembok PN dan
hidup dalam keadaan serba kekurangan kerana tidak berpeluang merasa hasil bumi
mereka sendiri. Pengarang juga menceritakan tentang kemudahan yang kurang
lengkap dan kehidupan masyarakat Belitong yang menjadi kuli kepada pihak PN.
Anak-anak orang staf menonton di tempat yang berbeda, namanya Wisma
Ria. Di sana filem diputar dua kali seminggu. Penonton dijemput masuk dengan
bus berwarna biru,Tentu saja di bioskop itu juga terpampang peringatan keras
“DILARANG MASUK BAGI YANG TIDAK MEMILIKI HAK”.
(Laskar Pelangi, 2005:313)
Petikan
di atas menjelaskan tentang layanan yang berbeza antara pegawai PN dan
masyarakat Belitong terhadap kemudahan yang disediakan. Kehidupan miskin
tersebut menyebabkan masyarakatnya
terpaksa berjuang untuk meneruskan hidup seharian. Kebanyakan masyarakat di
Belitong terpaksa bekerja sebagai kuli kepada PN dan kaum ibu pula terpaksa
membuat kerja sampingan bagi membantu suami. Situasi yang lebih menyedihkan
dapat dilihat apabila pengarang menceritakan tentang kanak-kanak yang mengikuti bapa mereka
bekerja sebagai kuli dan ada antaranya yang bekerja demi membantu keluarga
iaitu Syahdan salah seorangnya yang bekerja sebagai penampal perahu.
2.1.3 Kemiskinan yang Menghalang Pendidikan
Kemiskinan yang dialami oleh
penduduk Belitong bukan hanya membelenggu ekonomi masyarakatnya tetapi juga
menghalang pembangunan pendidikan bagi masyarakat miskin. Pemikiran pengarang
tentang perkara ini dapat dilihat dengan jelas apabila pengarang menceritakan
tentang keadaan SD Muhammadiyah yang usang berbanding sekolah yang ditubuhkan
di bawah pembiayaan Perusahaan Negara yang mewah dan maju. Pengarang
menggambarkan keadaan SD Muhammadiyah yang serba kekurangan iaitu:
Maka sekolah kami sangat mirip gudang kopra. Kontruksi bangunan
yang menyalahi prinsip arsitektur ini menyebabkan tak ada daun pintu dan
jendela yang bisa dikunci karena sudah simetris dengan rangkakusennya. Tapi
buat apa pula dikunci? Di dalam kelas kami tidak terdapat tempelan poster
operasi kali-kalian seperti umumnya terdapat di kelas-kelas sekolah dasar. Kami
juga tidak memiliki kalendar dan tak ada gambar presiden dan wakilnya, atau
gambar seekor burung aneh berekor delapan helai yang selalu menoleh ke kanan
itu.
(Laskar Pelangi, 2005:22)
Kemiskinan
yang membelenggu masyarakat juga menyebabkan Lintang tidak dapat meneruskan
persekolahannya walaupun dia lahir sebagai seorang yang genius. Lintang
terpaksa menanggung nafkah keluarga dan menggalas tanggungjawab bapanya kerana
dialah anak sulung lelaki tertua dalam keluarganya. Ikal dan rakan-rakan lain
berasa sedih apabila mendapat tahu Lintang akan berhenti sekolah.
seorang anak laki-laki tertua keluarga pesisir miskin yang
ditinggal mati ayah, harus menanggung nafkah ibu, banyak adik, kakek-nenek, dan
pamanpaman yang tak berdaya. Lintang tak punya peluang sedikit pun untuk
melanjutkan sekolah. Ia sekarang harus menanggung nafkah palig tidak empat
belas orang, karena ayahnya telah mati, karena pria cemara angin itu kini telah
tumbang. Jasadnya dimakamkan bersama harapan besar terhadap anak lelaki
satu-satunya justeru kematiannya ikut membunuh cita-cita agung anaknya itu.
(Laskar Pelangi,
2005:314)
Kematian
bapanya yang merupakan satu-satunya punca pendapatan keluarga mereka
menyebabkan Lintang terpaksa melupakan niat sucinya dan harapan besar bapanya
untuk melihat Lintang bersekolah. Lintang yang merupakan anak lelaki sulung
keluarga itu perlu menggantikan bapanya dan menggalaskan tanggungjawab sebagai
ketua keluarga pada usia yang muda. Ikal dan rakan-rakan lain di SD
Muhammadiyah berkeinginan besar untuk membantu Lintang namun mereka juga
berasal dari keluarga yang miskin dan tidak berdaya untuk membantu Lintang.
Aku benci pada mereka yang berpesta pora di Gedong dan aku benci
pada diriku sendiri yang tak berdaya menolong Lintang karena keluarga kami
sendiri melarat dan orang-orang tua kami harus berjuang setiap hari untuk
sekadar menyambung hidup.
(Laskar Pelangi, 2005:318)
Petikan
di atas menjelaskan bagaimana terhalangnya keinginan anak muda yang genius
seperti Lintang untuk bersekolah kerana kehidupannya yang miskin.
Sahabat-sahabatnya yang lain berkeinginan untuk membantunya namun mereka juga
datang daripada latar belakang keluarga yang miskin. Peristiwa ini jelas
menunjukkan tentang pemikiran pengarang yang menyatakan bahawa faktor
kemiskinan telah menghalang kemajuan pendidikan di Belitong khususnya kepada
masyarakat miskin.
2.1.4 Keakraban dalam Persahabatan
Novel Laskar Pelangi merupakan
sebuah novel yang mengisahkan tentang persahabatan dan perjuangan sepuluh
sahabat untuk mengejar cita-cita mereka walaupun terpaksa berhadapan dengan
kehidupan yang sukar. Pengarang menceritakan bagaimana bermulanya persahabatan
mereka sejak hari pertama bersekolah sehinggalah mereka berpisah untuk mencari
masa depan masing-masing. Pemikiran tentang persahabatan dapat dilihat
berdasarkan watak Ikal dan Lintang. Pada awal pertemuan, Ikal melihat Lintang
sebagai anak pesisir yang jauh terpinggir sebagai sebahagian daripada ahli
masyarakat di Belitong. Setelah sekian lama bersekolah bersama, Ikal mula
mengenali Lintang dan sahabat-sahabatnya yang lain dengan lebih mendalam. Dari
situlah Ikal mula menceritakan peribadi sahabat-sahabatnya yang masing-masing
memiliki kelebihan mereka.
Kisah
keutuhan persahabatan mereka dapat dilihat dengan jelas apabila pengarang
menceritakan tentang peristiwa Lintang yang terpaksa berhenti sekolah setelah
kematian bapanya iaitu:
Kami melepas seorang sahabat genius asli didikan alam, salah
seorang pejuang laskar pelangi lapisan tertinggi. Dialah ningrat di antara
kami. Dialah yang telah menorehkan prestasi paling istimewa dan pahlawan yang
menangkat darjat perguruan miskin ini... Aku ingat semangat persahabatan dan
kejernihan buah pikirannya. Dialah Newton-ku, Adam Smithku, Andre Ampereku.
(Laskar Pelangi, 2005:316)
Kami pernah tertawa, menangis dan menari bersama di dalam hingkaran
bayang kobaran api. Kami tercengang kerana terobosan pemikirannya, terhibur
oleh ide-ide segannya yang memberontak, tak biasa dan menerobos. Ia belum pergi
tapi aku sudah rindu dengan sorot mata lucunya, senyum polosnya dan setiap
kata-kata cerdas dan mulutnya.
(Laskar Pelangi,2005:317).
Hari ini aku akan kehilangan teman sebangku selama sembilan tahun.
Kehilangan ini lebih terasa lebih menyakitkan melebihi kehilangan A Ling kerana
kehilangan Lintang adalah kesia-siaan yang mahabesar.
(Laskar Pelangi, 2005:319)
Kesedihan
Lintang yang terpaksa berhenti sekolah turut dirasai oleh sahabat-sahabatnya
yang lain. Mereka bersedih memikirkan nasib Lintang dan masa depan Lintang Mereka
terpaksa berpisah dengan seorang sahabat genius yang banyak membantu mereka dan
mengharumkan nama SD Muhammadiyah dengan kepintaran yang dimilikinya. Petikan
di atas menggambarkan bagaimana perasaan Ikal apabila kehilangan seorang
sahabat yang sangat dikaguminya. Perasaan sedih tersebut tidak dapat menandingi
perasaan yang pernah dialaminya dek kerana ikatan persahabatan mereka yang
erat. Bahkan setelah dua belas tahun kemudia, Ikal masih mencari
sahabat-sahabat lamanya kerana merinduinya. Pemikiran tentang jalinan
persahabatan telah dihuraikan dengan jelas oleh pengarang apabila pengarang
menceritakan dengan mendalam tentang perasaan sahabat-sahabat Lintang yang
mengiringi pemergian Lintang daripada SD Muhammadiyah dengan air mata.
2.2 Falsafah
dalam Novel Laskar Pelangi
Dalam
penghasilan sesebuah karya, tidak lengkap sekiranya pengarang tersebut tidak
memuatkan falsafah-falsafah yang bersesuaian dengan penceritaan sesebuah karya.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2015), falsafah bermaksud pengetahuan
tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar
ilmu-ilmu lain. Al-Farabi, salah seorang ahli falsafah Islam yang terbesar
mengatakan bahawa falsafah diambil daripada perkataan “philosophia” yang kemudiannya dihuraikan sebagai “philo” yang bererti pencinta, dan “Sophia” yang bererti bijaksana. Menurut
beliau, falsafah membawa maksud “pencinta bijaksana”. Plato (427-348 SM) dalam
Mana Sikana (1996) pula mengatakan bahawa falsafah adalah semacam ilmu
pengetahuan yang berhasrat mencari dan mencapai hakikat kebenaran yang asli.
Falsafah mempunyai
ciri-ciri seperti pemikiran yang tertinggi dan bertujuan untuk mendapatkan
kebenaran. Menurut Seri Lanang Jaya Hj. Rohani et al. (2016), mekanisme
falsafah secara mudahnya dapat dimaksudkan sebagai memikirkan sesuatu dengan
sangat mendalam. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa falsafah adalah aspek yang membincangkan
sesuatu secara terperinci untuk mendapat jawapan yang benar dan realistik
terhadap sesuatu perkara. Berikut merupakan falsafah-falsafah yang ditonjolkan
oleh Andrea Hirata dalam Laskar Pelangi:
2.2.1 Falsafah
Metafizika
Ibnu Sina dalam
Mana Sikana (1996) membahaskan falsafah metafizika dengan lima dasarnya, iaitu
adanya Tuhan dan hubungannya dengan alam semesta, hukum alam atau hierarkinya,
hukum sebab musabab konsepsi Yang Maha Mengatur dan Tuhan yang Maha Esa.
Ringkasnya, metafizika merupakan ilmu yang memikirkan tentang kewujudan dan
keberadaan. Dalam karya Laskar Pelangi,
falsafah metafizika yang cuba ditonjolkan oleh penulis ialah haram melakukan
perkara yang syirik. Hal ini tergambar melalui watak Mahar yang obses dan
sangat menyukai cerita-cerita karut dan mitos serta ilmu perdukunan sehingga
dia bercita-cita untuk menjadi ahli dukun yang sekali gus menyumbang ke arah
perbuatan syirik. Sikapnya itu tidak disenangi oleh gurunya, Bu Mus, lalu
beliau memarahi dan memberi teguran kepada Mahar. Buktinya dapat dilihat
seperti yang terdapat dalam petikan di bawah:
“Artinya ananda
tidak punya sebuah rencana yang positif, tak pernah lagi mau membaca buku dan
mengerjakan PR kerana menghabiskan waktu untuk kegiatan perdukunan yang
membelakangi ayat-ayat Allah.”
(Laskar Pelangi, 2005: 259)
Keadaan di atas jelas membuktikan bahawa penulis cuba
menyedarkan pembaca bahawa kita tidak seharusnya mempercayai benda-benda karut
dan mensyirikkan Allah, sebaliknya kita harus mempercayai dan bergantung
sepenuhnya dengan Tuhan Yang Maha Esa. Namun, realitinya manusia pada hari ini
ramai yang mengagungkan manusia dan seolah-olah hidup mereka bergantung kepada
manusia berkenaan sehingga terjerumus dalam perbuatan menduakan Allah S.W.T.
2.2.2 Falsafah
Keagamaan
Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2015), keagamaan merujuk kepada perihal agama atau hal-hal
yang berkaitan dengan agama. Falsafah keagamaan dalam karya ini ialah institusi
pendidikan bukan hanya menitikberatkan aspek kurikulum, iaitu mata pelajaran
tertentu sahaja, sebaliknya turut menitikberatkan soal keagamaan dan nilai
murni dalam pendidikan. Falsafah ini dapat dilihat menerusi petikan di bawah:
“Sekolah ini
adalah sekolah yang mengajarkan pendidikan agama, pendidikan budi pekerti bukan
sahaja menitikberatkan aspek kurikulum. Sekolah kita adalah sekolah yang
mengedepankan pengajaran nilai-nilai religi, kita harus bangga dengan hal itu”.
(Laskar Pelangi, 2005:222)
Petikan ini
menunjukkan Pak Harfan memberikan ucapan yang berbentuk motivasi kepada pelajar
Muhammadiyah untuk membuktikan keapda dunia bahawa sekolah Muhammadiyah masih
mampu bersaing dengan sekolah lain kerana sekolah Muhammadiyyah merupakan
seekolah yang mengutamakan ajaran Islam. Oleh itu, dapat ditegaskan di sini
bahawa sesebuah institusi pendidikan seharusnya menitikberatkan soal keagamaan
dan nilai murni supaya pelajar dapat seimbangkan aspek kurikulum dan keagamaan
supaya tidak tersasar daripada landasan yang betul.
Hakikatnya, kita mengetahui bahawa anak-anak kini tidak
diterapkan dengan ilmu keagamaan dalam kehidupan seharian disebabkan kesibukan
ibu bapa dengan aktiviti keduniaan dan berpendapat bahawa kemewahan dunia dapat
membahagiakan anak-anak mereka tanpa menghiraukan aspek keagamaan. Keadaan ini
menyebabkan anak-anak berperilaku negatif. Oleh itu, menjadi tugas institusi
pendidikan untuk menerapkan sedikit sebanyak ilmu keagamaan dan nilai moral
supaya hidup generasi muda ini lebih terjamin dan berada dalam landasan yang
betul selaras dengan ilmu kurikulum.
2.2.3 Falsafah
Sosial
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2015), sosial membawa maksud segala
hal yang berkaitan dengan masyarakat, perihal masyarakat atau kemasyarakatan.
Manakala falsafah sosial menurut Seri Lanang Jaya et al. (2016) merujuk kepada
gambaran kehidupan realiti manusia. Falsafah sosial dalam karya Laskar Pelangi ialah kecekalan 10 orang
kanak-kanak yang ingin menuntut ilmu walaupun berada dalam keadaan keluarga
yang miskin dan daif. Diceritakan oleh Andrea Hirata bahawa kehidupan
masyarakat di Belitong sangat miskin dan terdapat segelintir keluarga yang
hanya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kebanyakan daripada
mereka hanya bekerja sebagai petani, nelayan dan pelombong bijih timah. Walaupun begitu, mereka tetap ingin
memberikan pendidikan kepada anak mereka. Malah, kesemua laskar pelangi itu
juga sangat cekal dan gigih dalam menuntut ilmu walaupun perlu mengharungi
pelbagai halangan untuk ke sekolah. Contohnya seperti dalam petikan di bawah:
Delapan puluh kilometer pulang pergi ditempuhnya dengan sepeda setiap
hari. Tak pernah mengeluh. Jika kegiatan sekolah berlangsung sampai sore, ia
akan tiba malam hari di rumahnya. Sering aku merasa ngeri membayangkan
perjalanannya. Kesulitan itu belum termasuk jalan yang tergenang air, sepeda
yang bocor, dan musim hujan berkepanjangan dengan petir yang menyambar-nyambar.
Suatu hari rantai sepedanya putus dan tak bisa disambung lagi kerana sudah
terlalu pendek sebab terlalu sering putus, tapi ia tak menyerah. Dituntunnya
sepeda itu puluhan kilometer, dan sampai di sekolah kami sudah bersiap-siapan
pulang.
(Laskar Pelangi, 2005:72)
Berdasarkan petikan di atas, Lintang merupakan salah seorang laskar
pelangi yang perlu mengharungi pelbagai halangan sebelum sampai ke sekolah.
Walaupun begitu, semangatnya untuk terus menuntut ilmu tidak pernah padam dan
berkurang walau sedikit pun. Falsafah sosial yang dapat dikenal pasti dalam
Laskar Pelangi ialah kemiskinan bukan penghalang untuk menuntut ilmu. Hal ini
ditunjukkan melalui 10 watak anak-anak kelahiran Belitong yang serba
kekurangan. Mereka ke sekolah dengan tidak berpakaian lengkap seragam sekolah,
tidak berkasut, terpaksa mengharungi hutan dan sungai, ketiadaan kemudahan
bilik darjah serta kekurangan tenaga pengajar yang berkemahiran. Anak-anak
miskin ini juga mempunyai hak untuk mendapatkan pendidikan walaupun taraf hidup
mereka rendah. Selain itu, kecekalan dan kegigihan anak-anak Belitong ini juga
menyedarkan pembaca mengenai pepatah Melayu, iaitu hendak seribu daya, tak
hendak seribu dalih yang membawa maksud jika kita hendak melakukan sesuatu,
kita akan menyempurnakannya dengan sedaya upaya kita dan demikian juga
sebaliknya.
2.2.4 Falsafah
Etika
Etika ialah
pemikiran tentang moral, pendidikan dan pengajaran. Menurut Mana Sikana (1996),
ilmu etika merupakan teori tentang tingkah laku manusia yang dipandang dari
sudut baik dan buruknya, sejauh yang dapat ditentukan oleh akal. Falsafah etika
yang diketengahkan oleh Andrea Hirata dalam Laskar
Pelangi adalah berkaitan dengan sifat dan etika seorang guru yang tulus
dalam mendidik anak bangsa. Hal ini dapat dilihat dalam watak Bu Muslimah dan
Pak Harfan yang bertungkus-lumus mendidik anak-anak Pulau Belitong tanpa
sebarang ganjaran. Selain bertindak sebagai guru, mereka juga menjadi sahabat
dan kaunselor kepada pelajar agar mereka tidak leka dalam menuntut ilmu.
Contohnya seperti yang terdapat dalam petikan di bawah:
“Pak Harfan
telah puluhan tahun mengabdi di sekolah Muhammadiyah nyaris tanpa imbalan apa
pun demi syiar Islam …”
(Laskar Pelangi, 2005: 24)
“…Pak Harfan
tampak bahagia menghadapi murid, tipikal ‘guru’ yang sesungguhnya seperti lingua
asalnya India iaitu orang yang tak hanya mentransfer sebuah pelajaran tapi juga
yang secara pribadi menjadi sahabat dan pembimbing spiritual bagi muridnya…”
(Laskar Pelangi, 2005: 25)
Laskar Pelangi memaparkan
keindahan jiwa seorang pendidik yang jujur menginginkan kejayaan bagi anak
bangsa dan bukan sekadar mengejar kemewahan dunia. Bagi Bu Mus dan Pak Harfan,
10 orang laskar pelangi ini merupakan ganjaran yang diidamkan oleh mereka, dan
itulah analogi pemikiran yang perlu diterapkan oleh setiap insan yang bergelar
guru agar tahap keindahan keikhlasan dalam setiap didikan terarah kepada
ketulusan ukhrawi dan bukan semata-mata duniawi. Kebenaran yang cuba
disampaikan oleh Andrea Hirata ialah setiap guru merupakan pendidik bangsa,
namun tidak semua guru berupaya mendidik anak bangsa menjadi bangsa yang
berjiwa. Malah, tidak semua guru berupaya mendidik dengan keikhlasan yang
memacu pengajaran batiniah bangsa.
2.3 Nilai Budaya dan Pandangan Hidup dalam Novel
Laskar Pelangi
Perkataan
nilai dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 1081) merujuk kepada darjat,
kualiti, mutu dan taraf. Menurut Theodorson dalam Pelly (1994) pula, nilai
adalah sesuatu yang abstrak, uang dijadikan pedoman serta prinsip-prinsip umum
dalam bertindak dan bertingkah laku. Oleh itu, nilai merupakan sesuatu yang
berharga, mempunyai mutu, berkualiti dan amat berguna kepada manusia.
Dalam
Mohd Rashid Mohd. Idris et al. (2014: 125) budaya berasal daripada
perkataan Sanskrit iaitu Budayyah yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi yang bermaksud budi pekerti atau akal. Budaya mempunyai hubungan yang
erat dengan masyarakat. Segala sesuatu yang terdapat dalam dalam sesebuah
masayarakat mempunyai hubung kait atau boleh ditentukan oleh kebudayaan yang
dimiliki oleh masyarakat itu sendiri.
Sidek Baba (2009) dalam bukunya bertajuk Melayu Perkasa ada juga
menghuraikan maksud budaya seperti berikut:
Maksud
budaya dalam pengertian yang mudah ialah gabungan budi dan daya. Budi ialah
sesuatu yang murni dan baik yang terpancar daripada hati dan rasa, sementara
daya ialah keupayaan diri yang menterjemahkan nilai-nilai murine dan baik dalam
kehidupan.
(Melayu Perkasa, 2009:190)
Kesimpulannya, nilai budaya dapat
didefinisikan sebagai nilai- nilai yang disepakati dalam sesuatu masyarakat
berpandukan kepada sesuatu kebiasaan atau kepercayaan yang dapat dibezakan dan
menjadi acuan sesuatu tingkah laku dalam masyarakat.Nilai budaya turut diulas
oleh Dwi Ratna Nurhajarini dan Suyami (1999), iaitu:
Sedangkan
dalam (KBBI, 1995:679), definisi nilai budaya adalah konsep abstrak mengenai
maslaah yang sangat penting dan bernilai dalam kehidupan manusia.
(Kajian Mitos dan Nilai Budaya dalam Tantu
Panggelaran, 1999:
155)
2.3.1 Nilai Budaya: Akidah Islam
Dalam
novel Laskar Pelangi terselit beberapa unsur nilai budaya. Antaranya ialah
berkaitan akidah Islam. Dalam sesebuah masyarakat yang berpegang kepada agama
Islam, akidah Islam amat penting dalam masyarakat. Akidah dianggap tiang bagi
segala perkara yang berkaitan dengan kehidupan masyarakat Islam. Islam mengajar
penganutnya melakukan perkara yang baik dan melarang perkara yang mungkar.
Nilai ini ditonjolkan dalam petikan berikut:
“…, aku tahu bahwa tulisan itu berbunyi amar makruf nahi mungkar
artinya: menyuruh kepada yang makruf dan mencengah dari yang mungkar”. Itulah
pedoman utama warga Muhammadiyah. Kata-kata itu melekat dalam kalbu kami sampai
dewasa nanti. Kata-kata yang begitu kami kenal seperti kami mengenal bau alami
ibu-ibu kami.”
(Laskar Pelangi,
2005:
22)
Iqbal
menyatakan bahawa kata-kata yang membawa maksud ‘menyuruh kepada yang makruf
dan mencengah dari yang mungkar’ itu akan diingati sampai bila-bila. Peristiwa
ini juga jelas menunjukkan penerapan akidah Islam sudah mula diajar kepada
mereka sejak di bangku sekolah lagi. Tambahan pula, rukun Islam yang kedua
iaitu solat lima waktu turut diselitkan
dalam pembelajaran mereka di SD Muhammadiyah agar mereka selalu menunaikan
solat. Jika tidak, maka mereka mungkin tergolong dalam kalangan ahli neraka
yang berenang-renang dalam lautan api di akhirat kelak. Hal ini jelas
ditunjukkan apabila Pak Harfan menceritakan kisah bahtera Nabi Nuh dan
menyelitkan nasihat berkaitan solat seperti berikut:
“Sebuah
kisah yang sangat mengesankan. Pelajaran moral pertama bagiku: jika tak rajin
sahalat maka pandai-pandailah berenang.”
(Laskar Pelangi, 2005: 24)
2.3.2 Nilai Budaya: Bekerja Bersungguh-Sungguh
Bekerja
bersungguh-sungguh antara nilai budaya yang dipaparkan dalam novel ini. Nilai
ini dapat dilihat dalam diri Bu Mus dan Pak Harfan yang berusaha
bersungguh-sungguh menyampaikan ilmu kepada anak muridnya walaupun hanya
sepuluh orang sahaja tanpa mengharapkan sebarang ganjaran.
“…
Pak Harfan telah puluhan tahun mengabdi di sekolah Muhammadiyah nyaris tanpa
imbalan apa pun demi syiar Islam…”
(Laskar Pelangi, 2005: 24)
Bukan
sahaja sebagai guru, Pak Harfan juga menjadi penasihat dan sahabat terhadap
pelajarnya yang sukar memahami isi pengajaran kerana Pak Harfan berpegang
kepada prinsip ‘ kita perlu memberi sebanyak-banyaknya bukannya meminta
sebanyak-banyaknya’ dan ‘belajar dan mengajar itu adalah dari hati bukannya
kerana wang’.
‘Pak
Harfan tampak bahagia menghadapi murid, tipikal “guru” yang sesungguhnya
seperti dalam lingua asalnya, India, yaitu orang yang tak hanya mentransfer
sebuah pelajaran, tapi juga yang secara pribadi menjadi sahabat dan pembimbing
spiritual bai muridnya.’
(Laskar
Pelangi, 2005: 25)
2.3.3 Nilai Budaya: Setiakawan
Nilai
budaya setiakawan turut dititipkan dalam novel ini kerana dalam agama juga
dituntut semangat setiakawan demi menjaga hubungan persahabatan dan
silaturrahim antara manusia. Petikan di bawah memaparkan bahawa kasih saying di
antara sepuluh orang murid SD Muhammadiyah itu sangat utuh sehingga sanggup
berkongsi segala kegembiraan dan kedukaan bersama-sama walaupun mereka semua
hidup dalam kemiskinan kerana bagi mereka miskin tidak menghalang kebahagiaan.
‘…Di
batang pohonnya kami menuliskan janji setia persahabatan dan mengukir nama-nama
kecil kami dengan pisau lipat… tertawa, menangis, bernyanyi, belajar dan
bertengkar.’
(LaskarPelangi, 2005: 51)
Semangat
setiakawan ini sangat menebal dalam diri sepuluh orang murid SD Muhammadiyah
sehingga mereka digelar Laskar Pelangi oleh Bu Mus kerana mempunyai hobi yang
sama iaitu menyukai pelangi.
‘
Kami sangat menyukai pelangi. Bagi kami pelangi adalah lukisan alam, sketsa
Tuhan yang mengandung daya tarik mencengangkan. Tak tahu siapa di antara kami
yang pertama kali memulai hobi ini, tapi jika musim hujan tiba kami tak sabar
menunggu kehadiran lukisan langit menakjubkan itu. Karena kegemaran kolektif
terhadap pelangi maka Bu Mus menamai kelompok kami Laskar Pelangi’.
(LaskarPelangi, 2005: 120)
2.3.4 Nilai Budaya: Menuntut Ilmu
Nilai
budaya menuntut ilmu menjadi nilai utama yang diterapkan dalam novel ini.
Walaupun masyarakatnya hidup dalam keadaan miskin dan kebanyakan daripada
mereka tidak mementingkan ilmu, namun bagi sesetengah ibu bapa yang berfikiran
terbuka amat mengutamakan pendidikan. Budaya ini ditekankan kerana ibu bapa
percaya bahawa ilmu mampu mengubah nasib mereka sekeluarga. Mereka juga tidak
mahu anak-anak mereka senasib dengan mereka yang bekerja sebagai kuli di
perusahaan timah, peniaga kecil-kecilan di pasar-pasar ataupun nelayan di
lautan.
Agaknya
selama turun temurun keluarga laki-laki cemara angina itu tak mampu terangkat
dari endemic kemiskinan komunitas Melayu yang menjadi nelayan. Tahun ini beliau
men-inginkan perubahan dan ia memutuskan anak laki-laki tertuanya, Lintang, tak
akan menjadi seperti dirinya.
(Laskar Pelangi, 2005: 17)
Dalam novel Laskar Pelangi diterapkan beberapa
pandangan hidup yang menjadi asas dan pegangan
masyarakatnya. Pandangan hidup merupakan satu konsep berkaitan pandangan
terhadap alam semesta secara keseluruhannaya terutama sekali dilihat melalui
satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh sistem nilai yang tertentu. Syed
Naquib al-Attas (1972) menyatakan bahawa pandangan hisup mestilah bersumberkan
Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Pandangan hidup dari perspektif
Islam ialah pandangan berkaitan realiti atau hakikat yang terjelma dari mata
hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam. Manakala pandangan hidup orang Melayu
biasanya melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan, alam dan antara manusia.
2.3.5 Pandangan Hidup: Mewajibkan Didikan Islam
Dalam
novel Laskar Pelangi jelas
menggambarkan pandangan hidup yang mewajibkan didikan Islam diberikan kepada
anak-anak sejak kecil. Pandangan hidup ini dipaparkan sejak permulaan cerita.
Didikan agama perlu diberikan oleh setiap ibu bapa kepada anak-anak mereka
sejak kecil lagi supaya tidak terjebak dengan budaya yang sesat dan tidak mudah
terpengaruh dengan bisikan syaitan sertaiblis. Perkara ini dipaparkan dala
petikan berikut:
‘Ada
tiga alasan mengapa para tua mendaftarkan anaknya di sini. Pertama, karena
sekolah Muhammadiyah tidak menetapkan iuran dalam bentuk apa pun, para tuanya
hanya menyumbang sukarela semampu mereka. Kedua karena firasat, anak-anak
mereka dianggap memiliki karakter yang mudah disesatkan iblis sehingga sejak
usia muda harus mendapatkan pendadaran Islam yang tangguh.’
(Laskar Pelangi, 2005:12)
2.3.6 Pandangan Hidup: Mengamalkan Syiar Islam
Pandangan
hidup yang kedua dipaparkan dalam novel ini ialah mengamalkan syiar Islam.
Dalam novel ini syiar Islam yang dimaksudkan ialah ‘Amar Makruf Nahi Mungkar’
yang menjadi pedoman di SD Muhammadiyah.
‘Lalu
persis di bawah matahari tadi tertera hururf-huruf arab gundul yang nanti
setelah kelas kedua, setelah aku pandai membaca huruf arab, aku tahu bahawa
tulisan itu berbunyi amar makruf nahi mungkar artinya: menyuruh yang makruf
dari yang mungkar.’
(Laskar Pelangi, 2005: 22)
Pandangan
ini turut disokong dengan ayat al-Quran yang memberi tafsiran berikut:
“Dengan
hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan,
menyuruh (berbuat) yang ma’ruf dan mencengah dari yang mungkar dan mereka
itulah orang-orang yang beruntung.”
(Surah
Ali Imran, 3:104)
Pandangan
ini jelas membuktikan bahawa Islam amat menyeru umatnya supaya melakukan
kebaikan dan mencengah segala kemungkaran. Kesimpulannya, nilai budaya dan
pandangan hidup dalam novel Laskar
Pelangi berkaitan dengan kemiskinan hidup masyarakat namun pendidikan
terutama sekali berkaitan agama Islam amat dititik beratkan sejak kecil oleh
ibu bapa dalam diri anak-anak mereka supaya dapat mengubah nasib keluarga dan
juga menjadikan ilmu tersebut sebagai panduan hidup mereka. Hal ini menyebabkan
mereka menghantar anak-anak mereka ke SD Muhammadiyah walaupun terdapat
sebilangan ibu bapa lain yang lebih memilih untuk menghantar anak mereka
bekerja demi memperoleh wang untuk membiayai kehdupan seharian.
2.4 Estetika
dan Kepengarangan dalam Novel Laskar
Pelangi
Dalam bahagian ini
akan dibincangkan salah satu sifat dan ciri terpenting dalam sesebuah karya yang agung iaitu aspek
estetika dan kepengarangan. Menurut Seri Lanang Jaya Hj. Rohani et al
(2016:91), Estetik berhubung dengan aspek keindahan, iaitu yang terdapat pada
struktur, pengolahan dan teknik penulisan. Manakala, kepengarangan ialah
mekanisme dan kaedah pengarang berkarya sehingga membentuk kekuatan dan jati
diri seseorang pengarang itu.
Dalam
erti kata lain, estetik dalam sesebuah karya merupakan seni keindahan yang
berkait rapat dengan struktur karya, olahan yang memberi kesan kepada
pengalaman, perasaan, pemikiran, imaginasi dan wawasan. Seni sastera inilah
yang membina sifat kepengarangan dan keunggulan seseorang pengarang. Pengarang
yang istiqamah dengan penciptaannya akan memiliki kepengarangannya yang
tersendiri. Dengan cara sedemikian, sesungguhnya ia dapat mencipta karya yang
bermutu dan berestetika (Mana Sikana, 2004).
Secara umumnya, Laskar Pelangi karya Andrea Hirata telah menerapkan seni
kepengarangan berdasarkan estetik atau keindahan yang berkait rapat dengan
kesan daripada pengalaman, perasaan, pemikiran, imaginasi dan wawasan.
Pengarang juga telah memancarkan keindahan karya menggunakan bahasa seperti
cara pengarang mencerna, mengadun dan mengolah karyanya untuk menyerlahkan
aspek keindahan.
2.4.1 Estetika
dalam Novel Laskar Pelangi
Estetika ialah rasa
keindahan, keseronokan, kegembiraan yang merujuk kepada yang bernilai dan
bermanfaat serta penikmatan yang mempesonakan atau penglihatan yang memukau,
yang cepat menawan perasaan dan terpahat dalam pemikiran (Seri Lanang Jaya Hj.
Rohani et al, 2016:92). Berdasarkan penganalisisan terhadap novel Laskar
Pelangi, pengkaji mendapati sememanganya Andrea Hirata menggunakan banyak aspek
estetika bagi mengemukakan penceritaan yang mempunyai keindahan dari segi
olahan dan struktur penulisan.
i.
Keindahan olahan
Puisi
Menurut Mohd Rosli
bin Sarudin (2014:110), penghasilan pelbagai bentuk puisi adalah untuk
menyampaikan sesuatu, misalnya nasihat, kebijaksanaan, pengajaran atau isi
hati, dan perasaan yang dilahirkan dengan mengunakan kata-kata manis yang sopan
dan teratur. Dalam novel Laskar Pelangi, penulis banyak menyelitkan unsur puisi
bagi memperlihatkan estetika bahasa yang menarik. Berikut merupakan contoh
puisi yang diselitkan oleh Andrea Hirata dalam penulisan beliau:
Aku
bermimpi melihat surga
Sungguh, malam ketiga di Pangkalan Punai aku mimpi melihat surga
Ternyata surga tidak megah, hanya sebuah istana kecil
Di tengah hutan
Tidak ada bidadari seperti yang disebut-sebut di kitab-kitab suci.
Aku meniti jembatan kecil
Seorang wanitah berwajah jernih menyambutku
“inilah surga” katanya
Ia tersenyum, kerling matanya mengajakkku menengadah
Seketika aku terkesiap oleh pantulan sinar matahari senja
Menyirami kubah-kubah istana
Mengapa sinar matahari berwarna perak, jingga dan biru?
Sebuah keindahan yang asing
Di istana surga
Dahan-dahan pohon ara menjalar ke dalam kamar-kamar sunyi
Yang bertingkat-tingkat
Gelas-gelas kristal berdenting dialiri air zamzam
Menebarkan rasa kesejukan
Bunga petunia ditanam di dalam pot-pot kayu
Pot-pot itu digantungkan pada kosen-kosen jendela tua berwarna biru
Di bernada, lampu-lampu kecil disembunyikan di balik tilam
Indah sekali sinarnya memancarkan kedaimaan
Tembus membelah perdu-perdu di halaman
Surga begitu sepi
Tapi aku ingin tetap di sini
Karenaku ingat janjimu Tuhan
Kalau aku datang berjalan
ENGKAU akan menjemputku dengan berlari-lari.
(Laskar
Pelangi, 2005:136)
Puisi ini di atas menjadi sulaman cerita
yang menunjukkan penulis memasukkan unsur kesenian dalam penceritaan. Puisi ini menggambarkan keindahan Pangkalan
Punai yang dijelmakan dalam bentuk bahasa yang berseni. Menurut pengarang, puisi ini membuktikan
bahawa karya seni yang dihasilkannya adalah baik pada pandangan Bu Mus kerana
nilai keseniannya yang jujur.
ii.
Pengaruh Bahasa
Inggeris
i.
Tak mengapa, lebih
dari itu kami mulai terbata-bata berbahasa Inggris: Good This, Good that, excuse me, I beg your pardon dan I am fine thank you. Tugas yang paling menyenangkan adalah belajar menerjemahkan lagu.
(Laskar Pelangi,
2005:143)
ii.
Kami tak melihat
ketika penonton memberikan standing
applause selama tujuh menit.
(Laskar Pelangi, 2005:185)
iii.
Anafora
Menurut Nik Hassan Basri Ab. Kadir (2005:326), anafora ialah
sejenis gaya bahasa pengulangan perkataan pertama pada setiap baris atau pada
setiap ayat yang biasanya secara berturutan sepaya memperoleh kesan tertentu
samada dalam puisi tradisional, puisi moden, prosa tradisional, dan prosa moden
sama ada kreatif atau bukan kreatif. Dengan lebih jelas maksudnya, anafora
ialah pengulangan perkataan yang sama atau sekumpulan perkataan pada pemulaan
klausa yang berturutan dan pengulangan ini akan menghasilkan kesan emosi yang
kuat (Abu Hassan Abdul 2013: 78). Perhatikan contoh petikan yang berikut:
i.
Buku yang dibeli juga keliru. Buku
bersampul biru tua itu bergaris tiga. Buku
semacam itu baru akan kami pakai nanti saat kelas kedua untuk pelajaran menulis
rangkai indah.
(Laskar
Pelangi, 2015:20)
ii.
Kami kekurangan guru dan sebagian besar sisiwa Sd Muhammadiyah ke
sekolah memakai sandal. Kami bahkan
tak punya seragam. Kami juga tak
punya kotak P3K.
(Laskar
Pelangi, 2005:21)
iii.
Hiperbola
Hiperbola
merupakan unsur keindahan yang sering digunakan oleh penulis dalam karya
mereka. Gaya bahasa yang berseni ini merupakan gaya bahasa yang melebih-lebihkan
perkara yang sebenarnya dengan maksud untuk memperlihatkan kehebatan,
meningkatkan kesan dan daya pengaruh, sama ada dari segi ukuran, ataupun
sifat-sifatnya. Dengan eri kata yang lebih mudah, hoperbola ialah pernyataan
yang dibuat secara berlebih-lebihan dalam usaha menekankan suatu pandangan,
idea atau peristiwa. Berikut merupakan contoh hiperbola dalam novel Laskar Pelangi:
Seluruh kalangan di perguruan Muhammadiyah sekarang menjadi satu
hati dan mendukung penuh konsep Mahar. Semangat kami berkobar, kepercayaan kami meroket.
(Laskar Pelangi, 2005:170)
iv.
Disfemisme
Menurut Abu Hassan Abdul (2013: 85), disfemisme
ialah gaya bahasa yang memilih bentuk kata atau ragam bahasa daripada yang
lembut kepada yang kasar. Dengan erti
kata lain, disfemisme ialah penggunaan kata-kata yang kasar dalam sesuatu
penulisan. Contoh dalam novel Laskar Pelangi dapat dilihat dalam petikan
berikut:
Dan selalu terjadi suatu gejala yang paling umum yaitu: yang paling
bodoh dan paling tidak berpendidikan
adalah paling lantang dan pintar kalau bicara.
(Laskar Pelangi, 2005:198)
v.
Simile
Simile ialah gaya
bahasa yang digunakan untuk membandingkan sesuatu keadaan, suasana atau benda
lain. Setiap perkara yang dibandingkan itu akan diikuti oleh kata perbandingan
seperti ‘bagai’, ‘bak’, ‘laksana’, ‘seperti’, ‘umpama’ dan sebagainya. Simile
adalah untuk menimbulkan kesan penegasan maksud untuk para pembaca. Terdapat
banyak penggunaan gaya bahasa simile dalam novel Interlok. Contohnya adalah
seperti berikut:
Seluruh tunuh kami dicat cokelat muda seperti sapi Afrika. Wajah dilukis berbelang-belang. Pergelangan
kami dipasangi rumbai-rumbai seperti kuda
terbang dengan lonceng-lonceg kecil sehingga ketika melangkah terdengar suara
gemerincing semarak.
(Laskar Pelangi, 2005:174)
vi.
Penggunaan Istilah
Saintifik
Bahasa saintifik
ialah istilah bahasa yang digunakan
dalam bidang ilmu pengetahuan sains. Dalam novel Laskar Pelangi, Andrea Hirata memasukkan istilah-istilah sains
menerangkan sesuatu ilmu sains. Berikut merupakan contoh penggunaan istilah
sains oleh penulis:
Timah selalu mengikat material ikutan, yakni harta karun tak
ternilai yang melimpah ruah: granit,
zirkonium, silika, senotim, monazite, ilmenit, siderit, hematit, clay,
emas,galena, tembaga, kaolin, kuarsa dan topas.
(Laskar Pelangi, 2005:34)
Filicium decipiens biasa ditanam botanikus untuk mengundang burung. Daunnya lebat tak
kenal musim. Lebih dari itu, dalam jarak 50 Meter dari pohon ini, di belakang
sekolah kami, berdiri mekar menjulang awan sebatang pohon tua ganitri (Elaeocarpus sphaericus schum).
Tingginya hampir 20 meter, dua kali lebih tinggi dari filicium.
(Laskar Pelangi, 2005:50)
2.4.2 Kepengarangan
Andrea Hirata
Andrea Hirata mendapat nama dalam bidang
kesusasteraan dengan terhasilnya novel Laskar
Pelangi. Secara keseluruhannya gaya kepengarangan Andrea Hirata menunjukkan
beliau seorang yang peka terhadap kepentingan pendidikan dan membuat perkaitan
dengan masalah kemiskinan yang di hadapi oleh penduduk terpencil.
i.
Pendekatan Retorik Penceritaan
Pada dasarnya,
kekuatan utama yang dapat dilihat dalam penulisan Andrea Hirata ialah kemampuan
beliau menggunakan pendekatan penceritaan tentang pengalaman yang dialami oleh
beliau sendiri. Pendekatan penceritaan bermaksud menyampaikan sesuatu cerita,
iaitu menghubungkan beberapa siri peristiwa berkaitan dalam satu plot yang
logik (Abu Hassan Abdul, 2013:32). Pendekatan jenis retorik penceritaan ini
biasanya digunakan dalam penulisan cerpen, novel, autobiografi, biografi, lipur
lara, hikayat dan sebagainya.
Pembacaan
yang dilakukan terhadap novel Laskar
Pelangi menunjukkan bahawa, jalan cerita yang digarapkan oleh pengarang
adalah berdasarkan penceritaan hasil refleksi pengalaman yang dialami oleh
pengarang itu sendiri. Hal ini dapat dikesan melalui penggunaan sudut pandangan
orang pertama seperti ‘aku” “kami” dan seumpamanya untuk mengemukakan refleksi
daripada pengalaman yang dialami oleh beliau sendiri. Berikut merupakan contoh
bagi menunjukkan penulisan Laskar Pelangi yang memperlihatkan refleki
pengalaman oleh penulis itu sendiri:
Menyekolahkan anak berarti mengikatkan diri pada biaya selama
belasan tahun dan hal itu bukan perkara gampang bagi keluarga kami. “kasihan ayahku”. Maka aku tak sampai hati memandang wajahnya.
“Barangkali sebaiknya aku pulang
saja, melupakan keinginan sekolah, dan mengikuti jejak beberapa abang dan
sepupu-sepupuku menjadi kuli...
(Laskar
Pelangi, 2005:11)
Berdasarkan contoh petikan di atas, pembaca dapat mengetahui
peristiwa yang dialami oleh pengarang yang menyatakan masalah yang dihadapi
sekiranya bersekolah. Pengarang memperlihatkan keaadaan beliau dan keluarga
yang mengalami masalah kemiskinan dengan pengunaan kata ganti diri pertama aku dan kami dalam penulisan. Andrea Hirata cuba menceritakan sesuatu
kejadian sehingga pembaca seolah-olah mengalami sendiri peristiwa berkenaan.
ii.
Pendekatan Retorik
Pemerian
Dalam
sesebuah penulisan, aspek yang tidak dapat dipisahkan ialah penggunaan
pendekatan retorik. Kemampuan Andrea Hirata menggunakan pendekatan retorik
pemerian dapat dikesan melalui penulisan beliau yang memberi kefahaman dan
kesan yang mendalam kepada pembaca. Hal ini sejajar dengan makna pendekatan retorik
pemerian itu sendiri. Menurut Abu Hassan Abdul (2013:28), penulisan retorik
pemerian adalah untuk memberikan gambaran kepada pembaca tentang sesuatu
pemandangan, kejadian, benda atau seseorang watak. Berikut merukan contoh
petikan yang menunjukkan kemampuan Andrea Hirata sebagai seorang pengarang yang
mempunyai kemaahiran menggambarkan sesuatu perkara:
Bu Mus adalah
seorang guru yang pandai, karismatik dan memiliki pandangan jauh ke depan. Beliau menyusun sendiri silibus pelajaran Budi Pekeri dan mengajarkan
kepada kami sejak dini pandangan-pandangan dasar moral, demkorasi, hukum,
keadilan dan hak-hak asasi jauh sebelum orang-orang sekarang meributkan soal
materialisme versus pembangunan spiritual dalam pendidkan.
(Laskar Pelangi, 2005:30)
Contoh petikan di atas memberikan gambaran yang terperinci mengenai
watak Bu Mus yang merupakan seorang pendidik yang berkemahiran tinggi. Andrea
Hirata bijak menggunakan pendekatan pemerian untuk memerihalkan watak Bu Mus
sebagaimana kewujudan sebenarnya. Dari segi penerimaan, pembaca seolah-olah
dapat melihat ciri-ciri watak Bu Mus seperti yang digambarkan dalam penulisan.
iii.
Teknik Imbas Kembali
Novel
Laskar Pelangi menggunakan teknik
imbas kembali bagi mendedahkan tentang asal usul cerita yang ingin disampaikan
oleh Andrea Hirata. Tujuan utama seseorang pengarang menggunakan teknik ini
adalah untuk mendedahkan kepada pembaca mengenai sesuatu peristiwa yang penting
tanpa perlu mengundurkan plot cerita ke belakang. Hal ini sekali gus dapat
membantu pengarang untuk menjaga kekemasan plot dan dalam masa yang sama
mendedahkan satu peristiwa penting yang perlu dimaklumkan kepada pembaca. Hakikatnya,
teknik imbas kembali merupakan kekuatan dalam penceritaan Laskar Pelangi. Hampir keseluruhan penulisan Andrea Hirata adalah mengimbas
kembali peristiwa yang berlaku sebelumnya dan diakitkan dengan keadaan semasa.
Berikut merupakan antara contoh-contoh petikan yang menunjukkan penggunaan
teknik imbas kembali dalam Laskar Pelangi:
i.
Pagi itu, waktu aku masih kecil, aku duduk di bangku
panjang di depan sebuah kelas. Sebatang pohon tua yang riang meneduhiku. Ayahku
duduk di sampingku, memeluk pundakku dengan kedua lengannya dan tersenyum
mengangguk-angguk pada setiap orang tua dan anak-anaknya yang duduk
berderet-deret di bangku panjang lain di depan kami. Hari itu adalah hari yang
agak penting: hari pertama masuk SD.
(Laskar Pelangi, 2005:
10)
ii.
Rencana aku dua belas tahun yang lalu untuk menjadi
seorang penulis dan pemain bulu tangkis ternama telah lenyap, kandas di dalam
kotak-kotak sortir surat. Bahkan rencana aku yaiutu menjadi penulis buku
tentang bulu tangkis daan kehidupan sosial juga telah gagal meskupin di dalam
hatiku masih menyimpan komentar-komentar amnis para mantan kampiun bulu
tangkis.
(Laskar Pelangi,
2005:322)
Berdasarkan contoh 1, pengarang bijak membawa pembaca untuk
mengetahui kembali peristiwa beliau sewaktu kecil yang baru hendak memulakan
pendidikan di sekolah. Andrea Hirata menggambarkan keadaan pada hari pertama
pendaftaran di sekolah yang sibuk dengan kehadiran ibu bapa bersama anak-anak
untuk didaftarkan ke sekolah. Walaupun dalam keadaan yang daif, mereka tetap
mengutamakan pendidikan. Contoh petikan 2 pula memperlihatkan pengarang
meluahkan peraaan sedih kerana tidak dapat mencapai cita-cta yang dinginkan.
Teknik mengimbas kembali perancangan pengarang dua belas tahun yang lalu
membawa pembaca untuk mengetahui harapan pengarang sebelum beliau bekerja sebagai
pegawai pos.
iv.
Teknik Imaginasi
Andrea
Hirata menggunakan teknik ilusi dalam penulisan beliau bagi mengemukakan
keinginan yang hanya berada dalam khayalan semata-mata.
Aku ingin melarikan diri ke satu-satunya tempat paling indah dalam
hidupku,yang telah kukenal sejak belasan tahun yang lalu. Sebuah desa cantik
dengan taman bunga, pagar-pagar batu kelabu yang mengelilinginya, dan jalan
setapak yang ditudungi untaian dahan-dahan prem. Itulah Edensor, eden bererti
surga, nirwana pelarian dalam otak kecilku dan buku Herriot yang sangat kumal
kerana telah puluhan kali kubaca. Sayangnya aku tak bisa ke Edensor kerana
sampai hari ini tempat itu masih tetap hanya ada dalam khayalanku.
(Laskar Pelangi,
2005:323)
Berdasarkan contoh petikan di atas, pengarang kreatif membawa
perasaan pembaca untuk bersama dalam khayalan beliau. Secara tidak langsung
pembaca dapat mengetahui pengarang merupaakn seorang yang suka akan keindahan
dengan mengumpamakan tempat idaman beliau dengan keindahan syurga.
v.
Teknik Dialog
Dialog adalah satu
bentuk komunikasi interpersonal. Berdasarkan karya sastera, dialog adalah
perbualan antara satu watak dengan watak yang lain yang digarap oleh pengarang
dalam menghasilkan karyanya. Dalam novel Laskar
Pelangi, pengarang telah menfaatkan teknik ini di sepanjang novel ini.
Teknik ini digunakan oleh pengarang untuk membolehkan para pembaca memahami
pemikiran, pendapat dan pergolakan jiwa dialami oleh watak-watak yang ada dalam
karya tersebut. Teknik dialog juga sangat sesuai digunakan untuk menghidupkan
sesuatu watak dan sekali gus menjadikan cerita itu lebih realistik. Antara
contoh dialog dalam karya ini ialah perbualan antara Syahadan dan Kucai dengan
ibunya seperti dalam petikan berikut:
“Aku mau ikut ke pasar Cai”
Syahadan memohon kepada Kucai, ketika
kami di bagi kelompok dalam pelajaran pekerjaan tangan dan harus membli kertas
kajang di pasar.
“Jangan kau bikin malu aku,
Dan, apa kata anak-anak SD PN nanti?” jawab
Kucai sok gengsi padahal satu pun ia tak kenal anak-anak kaya itu.
(Laskar
Pelangi, 2005:52)
vi.
Teknik Monolog
Monolog
berasal daripada perkataan Yunani yang terdiri dari mono bererti satu dan
legein bererti berbicara. Oleh itu, monolog membawa maksud hanya seorang yang
berbicara. Teknik ini merupakan teknik yang amat sesuai untuk pembaca mendalami
pemikiran dan tanggapan seseorang watak dalam sesebuah karya tentang sesuatu
perkara yang difikirkannya serta menyelami perasaan dalaman watak tersebut.
Dalam novel ini, pengarang turut menggunakan
unsur monolog dalam penulisan beliau. Monolog juga mungkin berupa doa,
rungutan, keluh-kesah ataupun ratapan seseorang watak. Antara contoh penggunaan
teknik monolog dalam karya Laskar Pelangi
adalah seperti petikan berikut:
Aku kembali tersenyum, kali ini senyum khas penjual asuransi.”Belum
tahu dia, orang Melayu lincah benar bersilat kata,” kataku dalam hati.
(Laskar
Pelangi, 2005:337)
2.5 Nilai ilmu dalam Novel Laskar Pelangi
Konsep ilmu menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) ialah pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Dari segi istilah, ilmu merupakan pengetahuan, kepandaian atau kajian tentang sesuatu perkara (mampu mentafsir, menganalisa, mengolah maksud yang tersirat dan tersurat disebalik maklumat serta berupaya mengemukakan maklumat baru). Menurut bahasa Arab, perkataan ilmu adalah sama dengan maklumat iaitu Alima bererti mengetahui manakala Al-ilmu bererti pengetahuan. Melalui penggabungan kedua-dua perkataan ini, dalam bahasa Melayu ia disebut sebagai ilmu pengetahuan.
2.5.1 Ilmu Kegamaan
Nilai agama adalah peraturan hidup yang harus diterima manusia sebagai perintah-perintah, larangan larangan dan ajaran-ajaran yang bersumber dari Tuhan Yang Maha Esa. Pelanggaran terhadap norma ini akan mendapat hukuman dari Tuhan Yang Maha Esa berupa “siksa” kelak di akhirat. Nilai ilmu yang terdapat dalam Novel Laskar Pelangi ialah berpedoman kepada Al-Quran dan Hadis.
Agama berpandukan Al-Quran turut digambarkan oleh seorang guru kepada anak muridnya berkaitan dengan Surah An-Nisa yang mementingkan tentang solat. Selain itu, penulis juga ingin menyampaikan tentang tangunggjawab atau kepimpinan seseorang dalam sesuatu tugas. Contohnya:
“Shalatlah tepat waktu, biar dapat pahala lebih banyak,” demikian Bu Mus selalu menasihati kami.”
“Bukankah ini kata-kata yang diilhami surah An-Nisa dan telah diucapkan ratusan kali oleh puluhan khatib? Seringkali dianggap sambil lalu saja oleh umat, Tapi jika yang mengucapkannya Bu Mus kata-kata itu demikian berbeda, begitu sakti, berdengung-dengung di dalam kalbu. Yang terasa kemudian adalah penyesalan mengapa telah terlambat shalat.”
(Laskar Pelangi, 2005: 28)
“ Kata-kata itu mengajarkan arti penting memegang amanah sebagai pemimpin dan Al-Quran mengingatkan bahwa kepemimpinan seseorang akan dipertanggungjawabkan nanti di akhirat.”
(Laskar Pelangi, 2005: 67)
Agama berpandukan Hadis turut diterangkan dalam karya Laskar Pelangi. Hadis tersebut menerangkan tentang amar makruf nahi mungkar iaitu yang bermaksud menyuruh kepada kebaikan dan mencegah daripada melakukan perbuatan yang tidak baik. Contohnya:
“Lalu persis di bawah matahari tadi tertera huruf-huruf arab gundul yang nanti setelah kelas dua, setelah aku pandai membaca huruf arab, aku tahu bahawa tulisan itu berbunyi amar makruf nahi mungkar artinya: menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar”. Itulah pedoman utama warga Muhammadiyah. Kata-kata itu melekat dalam kalbu kami sampai dewasa nanti. Kata-kata yang begitu kami kenal seperti kami mengenal bau alami ibu-ibu kami.”
(Laskar Pelangi, 2005: 18)
Dalam membicarakan akan perihal membuat kebaikan dan meninggalkan kemungkaran ini ditekankan oleh SD Muhammadiyah dan menjadi pedoman seluruh warga sekolahnya.
2.5.2 Ilmu Pendidikan
Ilmu pendidikan yang sering juga disebut sebagai pedagogi merupakan suatu disiplin ilmu yang terkait dengan proses peradaban, pembudayaan dan pendewasaan manusia. Pendidikan sebagai upaya manusia untuk manusia adalah aspek dan hasil budaya terbaik yang mampu disediakan setiap generasi manusia untuk kepentingan generasi manusia muda agar dapat melanjutkan kehidupan dan cara hidup mereka dalam konteks sosiobudaya mereka pula.
“Sebuah kisah yang sangat mengesankan. Pelajaran moral pertama bagiku jika tak rajin shalat maka pandai-pandailah berenang.”
(Laskar Pelangi, 2005:21)
“Cerita selanjutnya sangat memukau. Sebuah cerita peperangan besar zaman Rasulullah di mana kekuatan dibentuk oleh iman bukan oleh jumlah tentera: perang Badar! Tiga rtus tiga belas tentera Islam mengalahkan ribuan tentera Quraisy yang kalap dan bersenjata lengkap.”
(Laskar Pelangi, 2005:22)
i. Ilmu Sejarah
Ilmu sejarah berkait dengan ilmu asal-usul, keturunan dan salasilah. Dalam Laskar Pelangi, ilmu pengetahuan tentang sejarah yang tinggi ini ditonjolkan melalui watak Lintang, seorang pelajar genius di SD Muhammadiyah, Belitong. Buktinya :
“misalnya pada negeri yang terdekat yang ditaklukkan tentera Persia pada tahun…” “620 Masehi! Persia merebut kekaisaran Heraklius yang juga berada dalam ancaman pemberontakan Mesopotamia, Sisilia, dan Palestina. Ia juga diserbu bangsa Avar, Slavia dan Armenia.”
Petikan di atas menunjukkan situasi Bu Mus, iaitu guru muda di SD Muhammadiyah sedang mengajar tentang sirah, atau sejarah masyarakat pada zaman dahulu. Lintang dengan bersungguh-sungguh mencelah dan menyatakan tentang pengetahuannya mengenai pelajaran yang sedang dipelajari. Pengetahuan tentang sejarah yang dimiliki oleh Lintang membuatkan semua orang berasa kagum dengan kepintarannya.
ii. Ilmu Sains
Ilmu sains merujuk kepada ilmu pengetahuan yang teratur (sistematik) yang boleh diuji dan dibuktikan kebenarannya. Hal ini dapat ditonjolkan melalui watak-watak pelajar SD Muhammadiyah yang mempunyai pengetahuan mendalam dalam bidang sains seperti biologi, fizik, kimia dan sebagainya. Buktinya :
“Artinya adalah jika dalam pelajaran biologi kami baru mempelajari fungsi-fungsi otot sebagai subkomponen yang membentuk system mekanik persial sepotong kaki, maka Lintang telah memahami sistem mekanika seluruh tubuh dan ia mampu menjelaskan peran sepotong kaki itu dalam keseluruhan mekanika persendirian dan otot-otot yang terintegrasi.”
Petikan diatas menyatakan pengetahuan Lintang tentang ilmu biologi yang melebihi ilmu yang dimiliki oleh rakan-rakan sebayanya. Dalam petikan di atas diceritakan bagaimana Lintang mampu memberikan penghuraian yang terperinci berkaitan komponen sistem tubuh badan manusia dan fungsi setiapnya.
iii. Ilmu Matematik
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), ilmu matematik merupakan ilmu yang berkaitan dengan kira-kira. Ilmu matematik dalam novel ini digambarkan melalui watak Lintang. Lintang mempunyai pemikiran yang genius. Lintang merupakan seorang pelajar yang mahir dalam ilmu matematik. Malah dia bercita-cita untuk menjadi ahli matematik. Kepandaian Lintang dalam matematik terserlah ketika pengajaran matematik di dalam kelasnya. Lintang mampu menjawab soalan matematik yang diberikan oleh Bu Mus tanpa menggunakan kalkulatur. Malahan dia menjawab soalan tersebut dengan tepat dan lebih pantas daripada kawan-kawannya yang menggunakan lidi sebagai kalkulatur. Lintang juga berjaya membantu kawan-kawannya memenangi pertandingan Lomba Cergas Cermat. Lintang turut mengalahkan Drs. Zulfikar, guru sekolah kaya PN yang berijazah dan terkenal dalam pertandingan tersebut dengan kepakarannya dalam matematik.
Petikan di bawah merupakan bukti penguasaan ilmu matematik yang dimiliki oleh lintang dan pelajar-pelajar di SD Muhammadiyah tersebut.
“13 kali 6 kali 7 tambah 83 kurang 39!” lantang Bu Mus di depan kelas…. Lalu kami tergopoh-gopoh membuka karet yang mengikat segenggam lidi, untuk mengambil tiga belas lidi, mengelompokkannya menjadi enam tumpukan, susah payah menjumlahkan semua tumpukan itu. Hasilnya kembali disusun menjadi tujuh kelompok, dihitung satu per satu sebagai total dua tahap perkalian…”
iv. Ilmu Lingusitik
Linguistik bermaksud “ilmu atau kajian saintifik tentang bahasa” (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010). Kajian linguistik ini bukan hanya memfokuskan kepada satu bahasa sahaja, malah pengetahuan dalam pelbagai bahasa. Dalam karya Laskar Pelangi, pengetahuan linguistik ini ditonjolkan melalui watak Lintang yang mampu mengusai bukan sahaja bahasa Melayu atau bahasa Indonesia, malah turut menguasai bahasa Inggeris. Buktinya dapat dilihat dalam petikan di bawah :
“Belajar kata terlebih dulu, bukan belajar bahasa, itulah inti paradigm belajar bahasa Inggris versi Lintang. Sebuah ide cemerlang yang hanya terpikirkan oleh orang-orang yang memahami prinsip-prinsip belajar bahasa…”
Petikan di atas menunjukkan cara Lintang mengajar Ikal untuk belajar bahasa Inggeris dengan betul dan mudah. Lintang menunjukkan formula belajar bahasa Inggeris melalui cara belajar bahasa Indonesia yang mampu membuatkan Ikal lebih faham dan tertarik untuk belajar.
2.5.3 Ilmu Firasat
Menurut Kamus Dewan (2008), menyatakan bahawa firasat adalah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain) untuk mengetahui kelakuan atau nasib orang. Tilikan atau ramalan ahli nujum itu berkaitan dengan ilmu firasat. Menurut Sulastin Sutrisno, orang yang mempunyai ilmu itu dapat merasa, melihat atau mengetahui lebih dahulu segala sesuatu yang akan berlaku. Maksud Firasat dari segi Islam ialah perasaan atau gerakan hati yang benar atau tepat kerana mendapat pimpinan dari Allah SWT. Sabda Rasulullah: “Takutlah olehmu firasat orang mukmin kerana ia memandang dengan cahaya Allah.” (Hadis Riwayat At Tarmizi).
Ilmu firasat yang terdapat dalam Karya Laskar Pelangi adalah firasat berkaitan mimpi seorang penduduk mekah dan firasat kehancuran Quraisy dalam kehebatan perang Badar. Ilmu firasat tersebut diceritakan oleh Pak Harfan iaitu guru besar Sekolah Dasar Muhammadiah. Contohnya:
“ Ketahuilah wahai keluarga Ghudar, berangkatlah kalian ke tempat-tempat kematian kalian dalam masa tiga hari”. Demikianlah Pak Harfan berteriak lantang sambil menatap langit melalui jendela kelas kami. Beliau memekikkan firasat mimpi seorang penduduk Mekkah, firasat kehancuran Quraisy dalam kehebatan perang Badar”
2.5.4 Ilmu Kesenian
Ilmu seni pula di gambarkan melalui watak Mahar. Mahar adalah seorang yang amat meminati seni. Dia selalu bersama-sama membawa radionya dan mendengar lagu dari radionya itu. Kemahiran Mahar dalam muzik telah berjaya membawa sekolah mereka memenangi pertandingan karnival. Mahar telah berjaya mencari idea untuk menari dalam pertandingan tersebut. Dia telah membuatkan Laskar Pelangi menari seperti orang yang kerasukan. Hal ini adalah kerana kalung yang mereka gunakan membuatkan mereka semua gatal seluruh badan. Walupun tanpa berbekalkan peralatan moden dan pakaian yang mewah, mereka berjaya memenangi pertandingan tersebut dan mengalahkan kumpulan dari sekolah lain.
“Baru kali ini Mahar menjadi penata artistik karnival, dan karnival ini bukan main-main, ilah peristiwa besar yang sangat penting karnival 17 ogos...Kami demikian miskin sehingga tidak pernah cukup dana untuk membuat karnival yang mewakili kami..Sekolah-sekolah negeri mampu menyewa pakaian adat yang lengkap hingga tampil mempesona.
Keseluruhan fragmen diringi oleh pukulan 30 tabla yang lantang bertalu-talu. Para pemukul tabla tidak terkecuali menari-nari dengan gerakan dinamik yang mempesona.
“ Ketahuilah wahai keluarga Ghudar, berangkatlah kalian ke tempat-tempat kematian kalian dalam masa tiga hari”. Demikianlah Pak Harfan berteriak lantang sambil menatap langit melalui jendela kelas kami. Beliau memekikkan firasat mimpi seorang penduduk Mekkah, firasat kehancuran Quraisy dalam kehebatan perang Badar”
(Laskar Pelangi, 2008:22)
2.5.4 Ilmu Kesenian
Ilmu seni pula di gambarkan melalui watak Mahar. Mahar adalah seorang yang amat meminati seni. Dia selalu bersama-sama membawa radionya dan mendengar lagu dari radionya itu. Kemahiran Mahar dalam muzik telah berjaya membawa sekolah mereka memenangi pertandingan karnival. Mahar telah berjaya mencari idea untuk menari dalam pertandingan tersebut. Dia telah membuatkan Laskar Pelangi menari seperti orang yang kerasukan. Hal ini adalah kerana kalung yang mereka gunakan membuatkan mereka semua gatal seluruh badan. Walupun tanpa berbekalkan peralatan moden dan pakaian yang mewah, mereka berjaya memenangi pertandingan tersebut dan mengalahkan kumpulan dari sekolah lain.
“Baru kali ini Mahar menjadi penata artistik karnival, dan karnival ini bukan main-main, ilah peristiwa besar yang sangat penting karnival 17 ogos...Kami demikian miskin sehingga tidak pernah cukup dana untuk membuat karnival yang mewakili kami..Sekolah-sekolah negeri mampu menyewa pakaian adat yang lengkap hingga tampil mempesona.
(Laskar Pelangi, 2005: 193-197)
Keseluruhan fragmen diringi oleh pukulan 30 tabla yang lantang bertalu-talu. Para pemukul tabla tidak terkecuali menari-nari dengan gerakan dinamik yang mempesona.
Untuk pengetahuan semua, mata pelajaran muzik merupakan mata pelajaran yang paling tidak prospektif di sekolah itu. Oleh hal yang demikian, kelas muzik hanya ditempatkan pada bahagian terakhir kelas atau pengajaran bagi menunggu masuknya waktu Zuhur sahaja iaitu waktu pulang warga sekolah. Bu Mus menganggap muzik itu sebagai selingan hiburan warga sekolah.
3.0 Kesimpulan
Kesimpulannya, novel Laskar Pelangi ini adalah karya yang bersifat pengalaman di mana novel ini digarap oleh Andrea Hirata berdasarkan pengalaman beliau sewaktu kecil. Andrea Hirata menegaskan bahawa novel Lakar Pelangi ini merupakan peristiwa ketika beliau masih kecil di daerah tempatnya iaitu Belitong. Penulis dilihat sangat menekankan mengenai aspek pendidikan yang dapat dilihat melalui kesepuluh watak utama iaitu para laskar pelangi yang bersungguh dalam pelajaran mereka sehingga mampu untuk membuka mata banyak pihak pada ketika itu. Namun begitu, dalam novel Laskar Pelangi ini ditonjolkan nilai, nilai budaya, pandangan hidup dan suasana masyarakat pada ketika itu. Nilai dan pandangan hidup yang ditonjolkan pada ketika ini menggambarkan keadaan sebenar kehidupan masyarakat di daerah Belitong pada ketika itu.
Novel Andrea Hirata ini dikatakan telah mengubah persepsi pembaca terhadap bidang pendidikan terutamanya di Indonesia. Nilai murni yang ditunjukkan oleh Bu Mus, para laskar pelangi dan Pak Harfan membuktikan bahawa perkara yang mustahhil dapat dicapai dengan adanya iltizam dan semangat yang tinggi. Dapat dilihat bahawa pengorbanan besar yang dilakukan oleh Pak Harfan dan juga Bu Mus mengangkat martabat seorang guru ke peringkat yang lebih tinggi.
Sebagai kesimpulannya, novel yang telah dihasilkan oleh Andrea Hirata adalah berdasarkan pengalaman beliau ketika beliau masih kecil. Novel Laskar Pelangi ini sememangnya sangat sesuai dijadikan panduan dan iktibar oleh semua lapisan masyarakat terutama dalam bidang pendidikan. Berdasarkan pandangan kami, novel Laskar Pelangi ini boleh dijadikan sebagai novel dalam pelajaran komsas di sekolah supaya dapat memberi semangat dan juga pedoman kepada para pelajar.
RUJUKAN
Sebagai kesimpulannya, novel yang telah dihasilkan oleh Andrea Hirata adalah berdasarkan pengalaman beliau ketika beliau masih kecil. Novel Laskar Pelangi ini sememangnya sangat sesuai dijadikan panduan dan iktibar oleh semua lapisan masyarakat terutama dalam bidang pendidikan. Berdasarkan pandangan kami, novel Laskar Pelangi ini boleh dijadikan sebagai novel dalam pelajaran komsas di sekolah supaya dapat memberi semangat dan juga pedoman kepada para pelajar.
RUJUKAN
Abu Hassan Abdul (2013). Seni Mengarang BMK 3043. Tanjung Malim:
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Eko Marini (2010). Analisis Stilistika Novel Laskar Pelangi Karya Andrea Hirata.
Universitas Sebelas Maret: Tesis tidak
Diterbitkan.
Hairunnaja
Najmuddin (2007). Memahami dan Membimbing Remaja Nakal. Kuala
Lumpur: PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2015). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mana
Sikana (1996). Falsafah dan Seni Kreatif
Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd
Rashid Md Idris et.al (2004). Karya Agung Melayu. Tanjong Malim,
Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd
Rashid Md Idris (2011). Nilai Melayu dalam pantun. Perak :
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohd Rashid Md Idris, Abd. Rahman
Napiah, dan Seri Lanang Jaya Hj. Rohani (2014). Karya
agung Melayu. Perak : Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Seri
Lanang Jaya Hj. Rohani et al. (2016). Karya
Agung Melayu. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Syed
Muhammad Naquib Al-Attas (1972). Islam
dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. Kuala Lumpur: Universiti Kebangsaan
Malaysia.
No comments:
Post a Comment